Egg’s Benedict på Neighbourhood’s Market i Braamfontein

Sitter med en kollega, hennes dotter och hennes vän och äter frukost på en takterass i centrala Johannesburg. Jag ställer frågan om vad dom skulle säga att folk tror att jag kommer ifrån. Om jag skulle passera för en afrikaaner eller britt eller om det syns direkt att jag inte är härifrån. Efter en kortare diskussion är de överens om att jag skulle passera för afrikaaner, tills dess att jag öppnade munnen. Det skulle egentligen inte skapa problem mer än när afrikaaners vill prata afrikaans med mig och jag inte skulle kunna svara. Det skulle kunna tolkas som att jag är ohyfsad. ”Min fru då?”, frågar jag, ”De kommer tro att hon är från Cape Town eller Durban. Det är många från Malaysia, Indien och Mellanöstern där. Folk är inte så noga. Ser de långt svart hår tänker de indier direkt”.

Kategorier är viktigt i Sydafrika. De är trubbiga och fyrkantiga. Tillåter inga nyanser och detaljer. Inga avvikelser. De är fördummande eftersom de gör människor endimensionella och otydliga. De är glasklara och därför grumliga. De styr hur som helst fortfarande folks medvetande i Sydafrika. Rangordning och hierarki efter skiftningar i hudfärg, hårfärg, ögonfärg. Dottern till min kollega berättar om hur polisen arresterat folk från Limpopo i Johannesburg och försökt deportera dem till ett land norr om Sydafrika. Deras ibland mörkare hudfärg får dem att tro att de är immigranter norrifrån. Polisen arresterar alltså dels på grund av hudfärg, dels på grund av att de är misstänkta migranter. Inget borde vara ett skäl att bli stoppad på gatan, ännu mindre försök till omedelbar deportation. Apartheid är djupt nedlagt i det här landets jord, fast förankrat i dess föreställningsvärld och levande i vardagen. Det blir därför viktigt för förståelsen att veta hur andra ser mig, kategoriserar mig och föreställer sig mig. Vad som kommer vara mötets startpunkt och ingång och vad jag därför är tvungen att överkomma eller åtminstone förhålla mig till.

Jag ska köpa en begagnad bil så jag kan ta mig runt i staden och i det här landet.

– Då kommer du se ut som en riktig boerunge från landet, säger min kollega och skrattar.

Lämna en kommentar

Filed under Från Sydafrika

Kommentera

