Eastern Cape

Efter tvahundramil pa Sydafrikas vagar har jag ont i benen och ar innerligt trott pa att kora bil. Forbannar ibland detta bilberoende land. Men den har resan har samtidigt varit sa otroligt larorik. Det ar bara nar man fardas oa land som alla andra som man forstar hur stort och storslaget det har landet ar. Och det ar nar jag traffar alla organisationer som vi arbetar med och de lokala grupper pa grasrotsniva som pa olika satt forsoker gora sitt liv mer dragligt, som hittar hopp, styrka och engagemang i att organisera sig tillsammans som mitt arbete kanns betydelsefullt. Langt fran papper och byrakrati. Dessa resor tar mig ocksa till platser och till moten som visar pa det har landets otroliga mangfald och dess avgrundsdjupa klyftor. Alla roster och alla ansikten blir till en intensiv sinnesupplevelse som lyfter mig rakt upp mot himlen och drar mig rakt ner i jorden samtidigt. Ungdomar, aldre, kvinnor, man, barn, arga, glada, upprorda, luriga, skamtsamma och de allra flesta nyfikna och oppna. Till sinnet och i handling. De oppnar sina hem och berattar om sina liv. Ger av sig sjalva och sin vardag och lar mgi darmed om det har landet pa det satt som bara moten kan gora.

Traffade kvinnororganisationen i Peddie igar och var med pa en marsch mot den slapphet och oformaga som de lokala myndigheterna visar i hanteringen av valdtaktsdomda. Historierna de berattar gar nastan inte att aterge, och kamplusten de uppvisar ar inspirerande och gor mig odmjuk infor mitt eget livs utmaningar och problem. Kvinnorna i det har landet ar otroligt starka och det finns hopp i att vara med och stotta deras styrka.

Nasta stopp ar Durban och diskussioner kring migranters oerhorda bostadssituation och vad vi skulle kunna gora at det.

1 kommentar

Filed under Från Sydafrika

One response to “Eastern Cape

  1. AnnMari

    Du får verkligen vara med om mycket spännande och intressant. Jag påminns om min tid i Vi-skogen och de möten jag upplevde där. Det sägs ju att det är kvinnorna som bär Afrika på sina axlar så visst är de starka och mycket modiga.

Kommentera

