Sydafrika är ett fantastiskt land!

En god vän tyckte att jag verkade dyster här på bloggen. Eller åtminstone allvarlig. Och det är säkert så. Det är svårare att skriva om saker som bara är glada. Där lyckan ska vara skäl nog att sätta sig ner och formulera den i ord. Men jag ska försöka att skriva lite om det ändå.

Vi är väldigt glada att vara här. Det är så mycket som vi får se och uppleva tillsammans. Det är så få av de farhågor vi hade innan vi åkte som infunnit sig. Vi bråkar sällan. Känner oss nyfikna på livet som man gör på nya platser. Ser saker som vi aldrig skulle se hemma. Tar ett glas i solen som stiger högre och högre för varje dag här samtidigt som mörkret sänker sig i Sverige (lycka och glädje sker ju som allt annat i relation, så även här påverkas vi ju förstås av rapporter om snö, mörker och kyla). Sydafrika är i sig ett otroligt spännande land att vara i och samhället här, kulturen, politiken, naturen och dess historia. Det är fortfarande på kniven. Det är ofta ett högt spel som lika ofta tas med ett skratt. Vi har mött många fina människor. Som verkar bry sig och som hör av sig, ler när de träffar oss.

Igår började vi på kvällsklasser i isiZulu. Det är en vit snubbe som har klassen och bara vita som sitter ner och antecknar verb, språkstruktur och pronomen. Det var en rolig och lite märklig stämning i rummet. Kanske var det bara jag men det var som om vi blev lite generade, nästan påkomna, när två svarta unga tjejer kom in i rummet av misstag.

De senaste dagarna har annars präglats av vår bil. Jag som aldrig tidigare har ägt en bil håller på att lära mig vad detta innebär. Erfarenheten har stärkt mig i uppfattningen att det är något fel med att äga saker. De är verkligen en tveeggad välsignelse att ha och ta hand om saker. Speciellt när de rullar på fyra hjul och är dyra som fan att hantera när något händer. Så sammanfattningsvis kan man konstatera att min motor kokade. Jag fick bensinstopp med bilen fylld av personer från jobbet på besök som fick gå ut och putta den till närmaste bensinmack. Motorn kokade igen och behövde bogseras hem igen. Motorn gick inte sönder men en rad delar behövde bytas ut. Delar som inte fanns någon annan stans än på Daihatsus huvudkontor för originaldelar. Som sedan gav mig fel delar. Nu när allt är i ordning. Motorn är tyst och verkar må bra. Så dröjer sig ett enerverande litet knarrande ljud kvar som jag inte vet vad det är och som jag måste kolla upp igen.

Sydafrika är ett mångfacetterat land. Jag tror att jag kommer skriva det många fler gånger än jag redan gjort här. Varje dag innebär att hoppa mellan de tuvor som bildar en hjälplig gräsmatta. Den komplediga dagen tillbringades i Pretoria och besök till Union Buildings, som britterna byggde 1910 men som sedan hyst boerrepublikens och de demokratiska regeringarna sedan den invigdes och det var där Nelson Mandela höll sitt tal som landets första demokratiska president. Sedan till Church Square, där boerbönderna brukade samlas för sin religiösa högtid en gång om året och där Kruger står förevigad i sin bronskropp och höga hatt. Innan lunch hann vi också med Freedom Park, som ska symbolisera Sydafrikas kamp för nationell läkning och där följande citat fastnade:

‎”Revolution is brought by men who think as men of action and act as men of thought” Kwame Nkruma, Ghanas första president

Det utesluter kvinnor men ändå, citat är fina när det sammanfattar en tanke man själv haft eller ger ny luft till nya tankar.

Efter hamburgerlunch åkte vi till det absurda men ganska vackert märkliga Voortrekker Monument som invigdes av DF Malan, apartheids grundare och förgrundsgestalt, inför en kvarts miljon boer som också trodde på sin utvaldhet och Guds speciellt vita försyn. Det är en märklig byggnad. Ett tempel över en oförrätt och en kyrka rest över en orättfärdig nation, invigd av en man som föraktade demokrati och svarta. Ytterligare en tuva alltså.

Vi är glada här, upplever så mycket här, att jag glömmer att skriva fast jag tycker så mycket om det.

Lämna en kommentar

Filed under Familj och vänner

Kommentera

