Harare och Kapstaden

Det var länge sedan jag skrev något. Det har varit intensiva tio dagar med nätverksmöten i både Harare och Kapstaden. Det är alltid otroligt bra och energigivande att träffa våra partners tillsammans, höra berättelserna om deras arbete och deras kamp och få en chans att prata på djupet om deras omständigheter. Man går alltid klokare ifrån dessa möten och känner sig mer motiverad i sitt arbete.

Harare är en sådan fin liten stad och jag har alltid gillat det tropiska klimatet. Regnen som kommer och går lika fort. Som står som en kall och hård vägg i marken och förändrar temperaturen på ett ögonblick.

Kapstaden visar Sydafrikas andra sidor och jag återkommer ofta till just detta men det är verkligen helt otroligt vad olika Sydafrika är. Hur många sidor landet har och hur djupa klyftorna är. Hur jag liksom en gränsvarelse kan röra mig mellan dessa miljöer mer obehindrat en dom flesta och därför vandrar genom färgpaletten som är det här landet och tar mig över dess tydliga gränser. Förflyttar mig upp och ner med lätthet mellan dess olika klasser och eftersom klass har färg, också fram och tillbaka över paletten. Västra Kap och dess många pittoreska kuststäder tillhör den ljusare delen. Här är man inte på den afrikanska kontinenten. Här är man någon annanstans. Och rugby är det viktigaste som finns.

Idag har varit en ledig dag efter en natt med tio timmars sömn. Vi körde längs med Västra Kaps otroligt vackra kustlandskap och såg två valar och ett sjölejon! Jakten fortsätter alltså. Imorgon till världens ände och hoppas på pingviner. Jag har alltid velat se pingviner. Men först vin, mat och kalas! Första lediga dagen på två veckor ska firas! Hoppen mellan världarna fortsätter.

1 kommentar

Filed under Från Sydafrika

One response to “Harare och Kapstaden

  1. Sten Rylander

    Intressant skildring. Ja, i Kapstaden och Western cape kan man verkligen röra sig snabbt i olika världar.

Kommentera

