Ibland är det märkligt att resa

Det är känslan den här positionen ger mig. Att vara med och samtidigt inte. Att vara en del av något och ändå stå bredvid. Att känna sig delaktig och engagerad men inte vara den som driver frågorna. Att äta ensam på en restaurang. Det är ibland märkligt att resa och tiderna jag har med mig själv sträcker ut sig, känns längre än vad de är. Ibland är det verkligen skönt och ger tid till reflektion. Ibland är det bara ensamt. Just nu är jag någonstans mitt emellan.

Imorse joggade jag i kvarteret där hotellet ligger, San Isidro. Två kvarter nerför gatan ligger en stor golfbana inklämd. Dit in får bara medlemmar gå. Den unga killen i receptionen sa att det var många som joggade där och visade mig ett stort grönområde på stadskartan. Men när jag kom fram var där bara stängsel och trottoarkanten kvar. Många joggade där men ingen innanför golfbanans murar. Runt omkring lägenhetsbyggnader med utsikt över parken. Lite som Central Park kändes det. Om man bortser från murarna. Det var en av de tydligaste exemplen på privatiserat offentligt utrymme som jag sett. Kanske för att jag sett fram emot att jogga på gräs och känna doften av träd och buskar.

Jag var uppe tidigt. Vaknade innan det blev ljust vid fem på morgonen. Tidsskillnaden ger mig en ny personlighet och jag brukar försöka utnyttja det så länge jag kan. Lima var på väg att vakna när jag lämnade hotellet vid sex. Men luften var ren och klar. Staden hade fått vila lite ett par timmar. Nu alldeles nyss promenerade jag hem efter en middag på en italiensk restaurang och kunde knappt andas för avgaserna. Det är något verkligt fel när känslan av att kvävas hänger över en på en promenad. Tankar om mänsklig galenskap tränger sig på.

Ibland är det märkligt att resa. Ibland känns det som en ynnest. Ibland lämnar det efter sig en molande känsla av förvirring. Ibland förhöjer det livskänslan och gör att livet känns nära och vibrerande.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

