Mitt första jordskalv

Det började med att jag såg en skylt utanför en restaurang i Lima som sa att byggnaden var säker för jordbävningar. Påmindes om att Peru liksom Chile befinner sig i plattornas skarv. Insåg att det aldrig hänt mig under alla mina besök på kontinenten. Hoppades försiktigt i en flyktig tanke att det skulle hända nu. Glömde sedan bort det. Igår kväll halv elva på kvällen hade någon hört mina ord. Trodde först att det var en stor lastbil som passerade förbi mitt lilla hotell men insåg snart att det var mer än så. Sängen skakade. Sänglampan skakade. TV: n på väggen skakade. Inte mycket. Inte så länge. Men mer och mer på djupet än jag någonsin upplevt. Det var en mäktig känsla som rör vid själva fundamenten för vår existens. Marken under våra fötter.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

