Två mord om dagen

sa oktober 155

Sedan min fru började arbeta på brottsoffermottagningen på den lokala polisstationen har vi pratat mycket om brott och våld här hemma i Johannesburg. Känslan av att vår lägenhet ligger i en säker oas blir allt starkare. Märkligt nog kanske gör samtalen och den ökade kunskapen om våldets närhet mig inte mer orolig. Tvärtom så känner jag mig lugnare och mer i kontroll. Kontrasternas stad i kontrasternas land och vi bor mitt i skärningspunkten. Vid gränsen. Eller gränserna. Det sker två mord om dagen i det polisdistrikt vi tillhör. Det är ett distrikt av flera i Johannesburg och omfattar vårt bostadsområde samt två till. Två mord om dagen. I Sydafrika begås 50 mord om dagen och två av dem i mina kvarter. Då har ändå mordstatistiken i Sydafrika gått ner med femtio procent sedan 2000. Det betyder att ofattbara 700 personer mist livet omkring mig sedan vi flyttade hit.

Våldet är en naturlig del av alla Sydafrikaners vardag. Man lever bland det, i det och drabbas av det. Skakar det av sig. Suckar kanske. Går vidare. Jag har redan skrivit om det ett antal gånger och skriver säkert om det igen. Ändå känner jag mig trygg. Aldrig speciellt nervös och inte nojig. Däremot har jag redan rutat in mitt liv i anpassning till en verklighet som är mycket långt från Stockholm. Jag tar bilen överallt. Åker bara taxi med personer som jag känner sedan tidigare. Går inte på promenader. Tar av mig värdesaker och tar inte med mig klocka och ring när vi spelar tennis vid Ellis Park. Så skapas trygghet genom små preventiva åtgärder. Det har tidigare känts hysteriskt att tänka på dessa saker. Så igår kväll berättade min fru vad ett liv är värt i Johannesburg, att du kan få någon mördad för 500 ZAR, eller 350 SEK. Jag tittade ner på mina jeans, såg fyra liv passera och världen slog en volt samtidigt.

Mitt liv har förändrats och begränsats men jag känner mig märkligt nog inte begränsad längre. Ser inte murarna, reklamen för ”armed response” och stängslen och saknar inte lika intensivt att promenera. Rädslan ökar höjden på murarna och volten i stängslen. Men ett skydd mot omvärlden blir lätt ett fängelse när någon lyckas ta sig in. Larm och beväpnade vaktbolag förändrar brottslingars beteende. Stöld förvandlas till väpnat rån och mord. Förövarna föredrar att göra inbrottet när folk är hemma eftersom larmet inte går och man har större kontroll.

Det kan också vara tvärtom. I en artikel i dagens Mail and Guardian intervjuades fotbollsexporten Tokelo Rantie om sin flytt till Malmö för spel i klubben. Det han tyckte mest om var att det inte finns något brott i Sverige. Han gick på långa promenader i parken till och med på natten. Vid en jämförelse finns det ju nästan inget brott heller. I Sverige konstaterades 2012 68 fall av dödligt våld (som omfattar fler dödsfall än mord). Undrar hur många mord som begås i mina kvarter kring Holländargatan eller ens i city på ett år? Det kan inte vara många tänker jag.

Mängden våld går hand i hand med tilltron till rättsväsendet och polisen. Ingen jag har träffat här har några höga tankar om poliser. Den bilmekaniker som jag använder uttryckte det när jag igår fixade motorn på min bil. En polishelikopter cirkulerade lågt över våra huvuden. ”Det har nog skett ett väpnat rån någonstans”, säger Adams. Jag tittar mot solen och har aldrig sett en polishelikopter flyga så lågt förr, med passagerardörren öppen, hängandes ut. ”Har ni blivit rånade någon gång”, frågar jag. Han skakar på huvudet. ”Amirs affär på hörnet då?”. ”Många gånger. Nu senast var för en månad sedan. Men vi fångade en av dem. Slog sönder honom. Jag tänker inte vara vittne till något. Jag sa det, om ni vill vara vittnen, ring polisen, då är jag inte med, annars slår vi sönder honom nu så han lär sig”. Adams har stora, grova händer och är mycket vänlig. Muslim från Elfenbenskusten. ”Varför vill du inte vara vittne”, frågar jag. ”För att om du är vittne letar de upp dig och skjuter dig. Om du slår någon accepterar de det. Det är en del av reglerna på gatan. En risk de tar”. Inte ens polisen har någon större tilltro till sig själva. Är också en del av det här samhället och förklarar lugnt och sakligt att det ibland är bättre att slå sönder en misshandlande make med en varning om att komma tillbaka än att anmäla brottet. Eller den polisman som satte sig att vänta på de inbrottstjuvar som varit förbi några dagar tidigare och när de kom slog dem sönder och samman. ”Så vet det att en galning bor där och kommer inte tillbaka”.

1 kommentar

Filed under Från Sydafrika

One response to “Två mord om dagen

  1. Tommy Gustafsson

    Hej, jag bor i Kapstaden/västra provinsen, här begås under 1 månad 12-13 polismord, totalt under perioden 1a juni 2012-1a juli 2013 begicks 487 polismord i Syd Afrika.
    I Sverige har 31 poliser dödats sedan 1900, alltså 113 år.
    Det får en alldeles vansinnig bild av hur sned och vriden respekten för polis väsendet är Här, det finns idag ännu inte en officiell polis skola, mutor är mer regel än undantag??? Så snett i en välfärdsstat som Syd Afrika, o här kallar man sig landet som bär Afrika fram??
    Vi är förebilden för resten av Afrika??

    Hm, får en att tänka till både en o två ggr.

    Med vänlig hälsning,: Tommy G

Kommentera

