Idag börjar en månad av inlägg

Det har varit svårt att skriva i Sverige. Det är både för att det har varit semester och för att jag liksom inte vant mig vid att reflektera öppet om det jag ser i Sverige, på tunnelbanan, i tidningarna, hör i samtal. Att mina ögon på något sätt är mer slutna och mitt sinne mindre vaket där allt känns hemvant och bekant. Ett sätt att permanent väcka nyfikenheten, ta tag i det och komma igång att skriva oftare, mer regelbundet är att skriva ett inlägg per dag. Hur kort och koncist det än är. Personligt eller inte. Men skriva ska jag en gång minst. Blir det fler, varför inte?

Idag står att läsa i tidningarna att det sydafrikanska ministeriet med ansvar för offentliga arbeten upptäckt att 3,4 miljarder rand missbrukats under de senaste 3 åren. Det är antingen genom ren korruption som polisanmälts eller i skugglandet dessförinnan. Det är en ansenlig mängd pengar om man tänker efter som kunde använts till något mycket bättre. Nu stals pengarna från samhällsinvesteringar och förtroendet för staten eroderades ytterligare lite till.

Det känns bra att vara tillbaka i här i staden. Till vårt hem och till arbetet. Till rutiner och lugn. Det uppstår en möjlighet till själsro i här som jag tror har tre komponenter: mängden tid som frigörs av ensamhet, möjligheterna som öppnar sig med den relativa inkomstökning det innebär att leva i Sydafrika med svensk lön och sist det varma och ljumma vädret. Alla tre bäddar de in mig och oss i en tillvaro med få hinder. Ojämlikheten, våldet, smutsen, ensamheten och ibland tristessen håller en på jorden. Påminner konstant om att livet är både och, enkelt och svårt samtidigt och att ett samhälle som inte ger alla medborgare samma möjligheter är ett trasigt och halvt samhälle. Den plats från vilken jag gör sådana betraktelser är dock bekväm och det har förstås betydelse.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

