Världens farligaste stad, i ett av världens farligaste länder?

IMG_0989

När jag precis flyttat till Johannesburg var jag ängslig kan jag erkänna. Även i min lägenhet i samma hus som vi nu bor i var jag vaksam på ljud och gick gärna upp och dubbelkollade att dörren var låst. Om vi tänker oss, som en föreläsare från Folke Bernadotte Akademin förklarade nyligen, att rött är fara, gult är lite farligt och grönt är säkert, så var hela staden och de allra flesta miljöer röda för mig. Jag såg mig över axeln och granskade beteenden. Samtidigt som jag förstod att allt inte var farligt. Att hela staden inte kunde vara röd. Men jag saknade kunskap eller kännedom om kontexten som kunde vägleda mig. Ingen känsla för vilka män som såg farliga ut eller bara var på väg till jobbet.

Det blev tydligt att denna vardagliga scanning som vi gör mer eller mindre hela tiden, som får oss att reagera när stämningen i ett rum går från gemytlig till hotfull, var satt ur spel. Så jag såg faror i alla hörn. Skuggor blev till monster och farliga djur. Man skulle kunna likna de senaste ett och ett halvt åren i Sydafrika och Johannesburg som ett praktiskt lärande i vad som är vad, vem som är vem och vart som är vart. För intimt förknippat med den här staden är just uppfattning om risk och säkerhet. Att lära känna den blir därför både att hitta till restauranger, parker och fik och att förstå vem du är, var du är och vem du pratar med. Sakta har stadskärnan blivit alltmer färgglad och ser nu ut som ett potpurri av den kurdiska flaggan. Stora gröna fält breder ut sig, intensivt röda fläckar återstår och en hel del gyllene gult. Som förändras och skiftar med tid på dygnet, dag i veckan och tillfälle på året.

Nu har brottsstatistiken släppts för 2012/2013 här i Sydafrika. Det är en lite extra stor händelse här i landet och slås därför upp i dagspress och i TV program. Även sydafrikaner tänker att deras land är våldsamt och obehagligt oberäkneligt.

Så lite fakta då: mordstatistiken ökar försiktigt (0,6%) efter att ha gått ner stadigt under nio års tid och ligger numera på 15 609 om året. Mordförsök, rån och drogrelaterade brott ökade också. Andelen andra grövre brott, förutom mord är betydligt fler till antalet, såsom våldtäkt, grövre former av misshandel och andra fysiska attacker, de ligger på 607 877 fall per år, men representerar i många fall en fortsatt minskning. Statistik och siffror säger dock lite utan en informerad tolkning och analys av desamma. I en artikel i Mail and Guardian diskuterar Lizette Lancaster från Institute for Security Studies detta något.

Statistiken följer min personliga resa från onyanserad rädsla till nyanserad beräkning. Hälften av morden begås i 13% eller 143 av 1 127 polisdistrikt. I tio procent av polisdistrikten skedde det inga mord över huvud taget förra året. Det är nästan dubbelt så farligt att bo i Kapstaden som i Johannesburg men de fyra största kåkstäderna där står för två tredjedelar av dessa mord eller i 10 av 60 polisdistrikt. Däremot ligger Johannesburg centrala delar i topp vad gäller rån och överfall. Skillnaderna mellan provinserna är också mycket stor.

Det spelar alltså störst roll vem du är, hur du ser ut, vilken social bakgrund och klasstillhörighet du har, om du är man eller kvinna och var du bor. Det tycks dock saknas en sammanhållen strategi för att komma tillrätta med dessa brott. ISS beräknar att de saknas 50 000 socialarbetare i Sydafrika, medan 70 000 poliser anställts under de senaste tio åren. Man har alltså valt väg men kommer inte nå hela vägen fram förrän i första hand ekonomiska klyftor och utsatthet överbryggs, förrän man satsar större summor och mer resurser på förebyggande arbete.

På den polisstation som Sirin arbetar har den nye chefen reducerat antalet poliser som arbetar förebyggande från fem till två. En person är ansvarig för att tala till alla skolor i området. Efter sex månaders utbildning kastas en polis ut i verkligheten. Så förvånas man över höga korruptionstal, hög självmordsfrekvens och utbredd posttraumatiskt stress bland poliser.

Mitt lilla kvarter är grönfärgat. Omgärdat av rött och gult. Jag skrev tidigare att det begås två mord om dagen här omkring, men det verkar vara en överdrift som spridits på polisstationen Sirin arbetar på. Hos oss är det tryggt att vara på gatan och att ta en öl med vänner. Även mitt i natten. Vi arrangerar dock barrundor i området i större grupper och ingen tillåts gå hem ensam. När jag åker med bilen genom centrum eller Hillbrow vevar jag upp rutorna på bilen och ser till att dörrarna är låsta, håller koll på vem som rör sig runtomkring, ligger inte så nära bilen framför att jag inte har möjlighet att röra mig om jag skulle behöva. Jag gör det naturligt och utan att tänka på det.

Dessutom rankas varken Sydafrika eller Johannesburg som ett av de farligaste  länderna i världen eller en av de farligaste städerna i världen. Mätt i antal mord och överfall så hamnar man långt efter städer i Latinamerika, USA och södra Asien. Men rykten tar lång tid att bli av med.

Är Johannesburg inte farligt? Jo, men inte så farligt. Man lär sig. Man vänjer sig. Man ser staden förändras runtomkring.

Lämna en kommentar

Filed under Från Sydafrika

Kommentera

