En känslomässig dag

Det har varit en händelserik lördag. Och en känslomässig. Just nu pågår TriContinental filmfestival här i Sydafrika. Vi såg på två dokumentärfilmer. In the Shadow of the Sun, om albinos situation i Tanzania som fick hjärtat att gå sönder. The Act of Killing, om folkmordet i Indonesien som var den mest bisarra och samtidigt välgjorda dokumentärfilm jag sett på länge. Alla borde se denna film om ett land i moraliskt förfall. Tom och full på känslor samtidigt lämnade vi biografen. Utanför mitt hus skedde sedan ett försök till väskstöld. En ung kille på kanske sjutton år. Smal och tanig. När de fick tag på honom slog de honom till marken och sparkade på honom. På hans huvud. När han låg ner. Så jag la mig i. De slutade till sist och den unga killen stapplade därifrån. Såg ut att vara full men var inte det. Ingen annan gjorde något. De stod i ring och iakttog. Sedan kommer en ung kvinna från England som är i upplösningstillstånd till vårt bord eftersom hon blivit rånad på en bensinstation tidigare under kvällen. Kvällen avslutas på vår lokala krog. Det var födelsedagskalas för en av de som sköter den fristående teatern här. Nu är det sen natt och jag skriver mitt tredje inlägg, en princip är till för att hållas.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

