Drömmen om en bil

Igår i Soweto slogs jag av en tanke som ofta kommer till mig på besök i Sydafrikas kåkstäder. Bredvid de mest ödmjuka hus står ofta en splitterny, med kärlek omhändertagen Mercedes, BMW, Toyota eller Mazda. Det ger intrycket av att bilen går före hemmet. Bilen är den verkliga statusmarkeringen och det som allra mest signalerar att livet går vägen för dig. Att du är någon. Lyxkonsumtion före en välordnad trädgård och ett ommålat hus. Min vän som allt som oftast kör mig dit jag ska om jag inte kan ta min egen bil. Isaac, taxichaufför. När vi lärde känna varandra för snart två år sedan körde han en gammal Toyota Corolla, -92 års modell. Den var skött med omtanke och putsad varje dag. Hade gått långt men gick bra. Då drömde han om att köpa en splitterny Toyota Corolla. 2012 års modell. En silvergrå. Han pratade om det nästan varje gång vi satt tillsammans i bilen. Han skrattade, pekade på den modell han hade sett ut till sig själv.
– Den ska jag ha! Du ska få se.

Jag stod och väntade på honom utanför OR Tambo en dag och undrade vart han tagit vägen. Såg inte den gamla välkända Toyotan komma åkande. Så bromsar en ny Toyota in framför mig. Ut kliver Isaac med det största leendet jag sett. Han var så stolt och så nöjd. Det här var hans bil. Hans dröm sedan flera år. Han lät nästan lika glad över bilen som när han några månader senare fick sin andra dotter.

Lite drygt sex månader har gått och nyss erkände han för mig att han har en ny dröm.
– Man kan inte gå och dö utan att ha ägt en Mercedes, sa han med ett plirigt leende. Jag ska ha en E200 eller C200. Så snart jag har betalat av den här bilen. Så går jag direkt dit och köper en till på avbetalning. Det lovar jag!

Hans bil är avbetald 2018. Tills dess har han tid att drömma. Om sin egen Mercedes. Många Sydafrikaner drömmer om att börja klättringen på denna trappa. Upp mot det finaste. Via Daihatsu, gamla Mazdor och Volkswagen Golf. Men man kan inte dö utan att äga en Mercedes.

Lämna en kommentar

Filed under Från Sydafrika

Kommentera

