Imorgon är det vardag

Imorgon börjar vardagen igen. En vardag på nytt. Det är ett nytt år. Det är ett nytt land. Det är nya arbetsuppgifter. Det är nytt, nytt, nytt och idag köpte jag mitt allra första gymkort någonsin. Det är alltid en början. Vardagen i Sydafrika var så lätt. Det gick lätt att komma upp. Det gick lätt att hämta kraft ur solen och värmen. Att sätta sig på en uteservering med vänner. Jag har ägnat ledigheten till att i lugnare tempo än vad jag brukar återta mitt liv och vänja mig vid mörkret. Vänta. Stanna upp. Tänka några nya tankar och en hel del gamla. Nu är vi här i vår lägenhet. Några vänner har varit här. Familj. Vi har städat och rensat ut gamla saker. Återfunnit gamla. Slängt mycket. Vi har tvättat för första gången. Haft kvällar framför TVn. Som ett renande bad och terapeutisk värme på en och samma gång. Med vänner och familj tar jag mig hem, skrev jag igår. Och det är vardagen som tar mig det sista steget. Som gör ett nytt hem till ett hem. Det är efter en vanlig frukost, att komma till ett kontor, en onsdagskväll hemma i ensamhet, ett träningspass en morgon, en spontan kaffe, ett överraskande möte, en möjlighet som tidigare var omöjligt, som vi sakta sätter oss tillrätta. Sjunker ner i fåtöljen. Lägger upp fötterna. Ser oss omkring med andra ögon. Vi är inte helt olika hundarna som tar ett par varv i korgen innan de lägger sig ner. Vardagen hjälper oss att slappna av. Rutinerna för oss hem igen. Då vi är långt borta. Geografiskt eller i tanken.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

