Hemma är det svårare att skriva

Jag har kommit hem nu. Jag trodde att utmaningen att skriva skulle ligga i uppmärksamheten och nyfikenheten. Blicken skulle grumlas. Hörseln dämpas. Intellektet trubbas av. Det stämmer kanske till viss del. Men det är inte i första hand sinnena och närvaron som blir lidande. Som gör det svårare att sätta ord på tankar och känslor. Det är närheten till livet hemma och till alla människor jag möter. Det är avsaknaden av en känsla av att ha något speciellt att berätta.

I Johannesburg var det självklart. Kanske även det en bedräglig självbild. Förmäten i någon utsträckning. Men vistelsen i Sydafrika gav tillräckligt med avstånd och speciell insikt för att vardagen skulle kännas angelägen. Berättelserna unika. Närheten till vänner, familj och potentiella besökare raderar det avståndet och placerar mig precis intill.

Det leder omedelbart till nästa hinder. I Sydafrika var alla mina vardagliga relationer på ett annat språk och mina vänner befann sig på andra sidan jorden från de som hade möjlighet att läsa mina ord. Närheten blandar och vänder upp och ner. Det är svårare att återge ett samtal när personen du pratat med kanske läser det du skriver. Känslan av att skriva något speciellt försvinner tillsammans med de föreställda åsikterna om det du skriver. Jag blir mer sårbar. Det öppnar fler och nya dörrar. Det blir intimare.

Fler val behöver göras om vad som ska ingå och inte i en text. I en berättelse. Det är inte nyfikenheten som är markant mindre. Det är avståndet som har krympt. Och intima berättelser kräver andra ord tror jag. Mer noggrant avvägda.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsbetraktelser

Kommentera

