Ett hem någon annanstans

Tillbaka i Johannesburg. Det var länge sedan jag var där känns det som. Ändå är allt stilla. Allting har förändrats och är sig helt och hållet likt. Det är så kort tid sedan. Då bodde jag här. Nu är jag tillbaka på besök.

Jag har skrivit om att komma tillbaka förut. Om känslan av hem som kommer emot mig redan i passkön på OR Tambo. Som fortsätter på motorvägen in till stan. I mötet med välbekanta stadsbilder.

Förändring fascinerar mig. Personlig och samhällelig. Den ligger ofta i detaljerna. I små riktningsförändringar som leder oss in på en ny väg. Det sker ofta subtilt. Nästan omärkbart. Jag märker hur jag försöker fånga skiftet i flykten. Som när man sneglar in i en spegelbild i ett samtal för att få en glimt av hur man ser ut just i den stunden. I samma stund som vi försöker ändras bilden. En annan självmedveten och stilla bild möter oss. Konstlad.

Vi förändras ständigt. Omformas. Blir någon annan i mötet med andra och med nya erfarenheter. Vi märker det inte. Vi tror att vi är samma. Som om något stillnar. Ju äldre vi blir desto mer tror vi att vi stelnar. Det är givetvis inte sant. Uppmärksamheten på förändringen mattas kanske av. Det är allt.

Allt med Johannesburg och vårt liv här hade på något sätt att göra med förändring. Staden i sig rör sig ständigt. Otåligt nästan. Landet stormar och skrattar. Vi förändrades med den och dess rörelse satte vårt inre också i rörelse. Dess dynamik överfördes till oss. Smittade. Personligheten följde med och färgades. Tankar. Känslor. Idéer. Uppfattningar. Bilder och ord. Lite av Sydafrika och den här staden stannar kvar.

Så skapas ett hem någon annanstans genom dessa skiftningar. Med tiden ökar avståndet. Nära blir långt borta. Upplevelser idag ersätts med minnen och berättelser. När vi tittar tillbaka är vi redan någon annanstans. På väg. Ständigt.

Lämna en kommentar

Filed under Från Sydafrika, Vardagsbetraktelser

Kommentera

