Avslut

Vända blicken. Inte helt bort men nästan. Stå i centrum i ena stunden och i periferin i andra. Det är svårt. Livet är sådant. Fyllt av tillfällen då vi säjer hej då. På besök i någon mening.

Det finns något trösterikt i att dessa avslut också bildar byggstenar i vårt liv. Att vi blir dessa upplevelser och relationer. Precis på samma sätt som de numera uttjatade bilderna av mindre bilder. Glättiga porträtt som skapas av tusen ansikten. Under ytan ligger något gömt. En insikt om vårt jags relativitet och omformning. Som en bit lera på en drejskiva. Under förändring av andras händer.

Jag har i flera texter försökt greppa avskedet till den här platsen. Själva behovet av att skriva om alla tankar är i sig en signal om erfarenhetens betydelse antar jag. Det är som om det skulle förminskas om de inte fastnade i skrift. Det mildrar också avskedet något och gör det förståeligt.

Så jag säger hej då och hej då igen. Jag dansar med vänner och skrattar. Vi säger att det är sista gången. Vi säger att det inte är sista gången fast vi inte vet om det är sant. Vi hoppas ibland. Vi tänker att minnet är kvar. Vi kanske delar känslan av att minnet är kvar. Det är vår tillflyktsort. Min i alla fall.

Det känns inte alltid. Inte med alla. I avskedet märks det vilka som betytt något. Vilka som kommer att ta en större plats i det där självporträttet av ansikten som också är mitt. Så vi säger hej då ännu en gång. Vi kommer inte att ses på länge.

Jag ser mig omkring i det där kvarteret. I den där staden. Jag vet att jag inte kommer att återvända förrän långt senare. Då ansikten, hus, stadsdelar och personligheter redan är långt borta.

Lämna en kommentar

Filed under Från Sydafrika, Vardagsbetraktelser

Kommentera

